De internationale overzichtstentoonstelling ‘DIERIC BOUTS. Beeldenmaker’ bij M Leuven geeft Dieric Bouts een nieuwe plaats in de kunstgeschiedenis. Nooit eerder kwamen zoveel werken van de Vlaamse Meester bijeen in zijn thuisstad. Bovendien biedt de tentoonstelling een totaal nieuwe kijk op werk van meer dan vijf eeuwen oud — door het radicaal te confronteren met de beeldcultuur van vandaag.
Tot op vandaag geldt Dieric Bouts (ca.1410-1475) bij het brede publiek als een ‘Vlaamse Primitief van de tweede generatie’ of de ‘schilder van de stilte’. Zijn oeuvre is echter minder bekend dan dat van Van Eyck of Bosch. Deze tentoonstelling is een imposant eerherstel. Voor het eerst komen bijna twintig van Bouts’ werken samen in Leuven, de stad waar hij een groot stuk van zijn leven doorbracht. In Leuven schilderde hij zijn beste panelen – rijke taferelen, krachtige portretten en bovenwereldse landschappen. In 1472 werd Bouts zelfs benoemd tot stadschilder van de stad, een eretitel. Op dat moment maakte Leuven een gigantische stedelijke vernieuwing door en beleefde ze gloriedagen met haar nieuwe universiteit – de ideale context voor Bouts om zich te ontplooien als renaissancekunstenaar.
Het concept van deze tentoonstelling is zonder meer radicaal: we mogen Bouts niet bekijken als kunstenaar, hij was een beeldenmaker. Hij schilderde wat van hem verwacht werd en excelleerde daarin. Daarom is het zinvol om hem te confronteren met de beeldenmakers van vandaag: sportfotografen, filmmakers, game-ontwikkelaars. In M Leuven staan ze zij aan zij met de oude meester.
De tentoonstelling 'DIERIC BOUTS. Beeldmaker' in M Leuven loopt tot en met 14 januari 2024.