Het viel te verwachten. Toen het Heilig Drievuldigheidscollege aankondigde dat de leerlingen van het zesde jaar Moderne Talen voortaan ook Arabisch zouden leren, volgde de bagger. Maar zoals wel vaker slaan de hardste roepers de bal mis.
Arabisch leren biedt immers heel wat voordelen. Dat heb ik zelf in de praktijk mogen ervaren. Doordat de taal zo radicaal anders is – het alfabet, de morfologie en syntaxis, de schrijfrichting van rechts naar links – vormt het voor leerlingen een uitgelezen kans om kennis te maken met een totaal nieuw taalsysteem. Vertrouwd zijn met het Arabisch en andere grote wereldtalen is bovendien een toegangspoort tot hele culturen.
Een bedreiging voor het Nederlands? Wel nee. Praktijk en onderzoek tonen aan dat een betere bewustwording van andere taalsystemen net voor een beter begrip van de landstaal zorgt. De grote uitdaging vormt niet de meertaligheid, maar de afname van de geletterdheid, doordat jongeren taal op een andere, flitsende manier opnemen op sociale media. Daar kan een beter oog voor taalsystemen bij helpen.
Om diezelfde reden is het voorstel in de onderwijsnota van de Vlaamse regering om ouders die thuis geen Nederlands met hun kinderen spreken te beboeten een erg slecht idee. Als je je moedertaal beheerst, heb je immers een goede basis om andere talen te leren. Een mengeling van alles, vormt net een zeer povere basis. Mensen bestraffen voor het gebruiken van hun moedertaal is contraproductief. We moeten meertaligheid dus niet bestrijden, maar net omarmen. Of zoals Mustafa Kör, voormalig dichter des vaderlands én Leuvenaar, het prachtig verwoordde: ‘Mij was geleerd dat elke taal een mens is en hoe meer talen je spreekt, des te meer mens je wordt’.
PS: deze website is in 30 talen beschikbaar.